Цінності бойового хортингу

Залучення спортсменів бойового хортингу до фундаментальних культурних цінностей, до числа яких належить і морально-етична, і фізична культура, стає головним засобом досягнення мети виховної системи бойового хортингу.

Цінності бойового хортингу необхідно розглядати як єдність об'єктивних і суб'єктивних цінностей. Найбільш значущими у формуванні ціннісних ставлень особистості до бойового хортингу є:

1) цінності об'єктивних форм загальної культури спортсменів бойового хортингу:

матеріальні цінності (спортивні споруди, інвентар для фізкультурно-спортивної діяльності, предмети мистецтва);

історичні цінності (історії великих спортивних перемог, становлення бойового хортингу і діяльність видатних людей в галузі виду спорту);

цінності – суспільні відносини (до бойового хортингу, до здоров'я, до персоналій-носіїв фізичної культури, відомих спортсменів);

інформаційні цінності (публікації, трансляції в ЗМІ).

2). Цінності суб'єктивних форм фізичної культури спортсменів бойового хортингу:

фізичні цінності (фізичний розвиток, стан організму в процесі занять бойовим хортингом);

духовно-моральні цінності (наявність високого духовного ідеалу; життєва установка на служіння благородним цілям: Батьківщині, ближнім; естетичне ставлення до світу; дотримання принципів гуманізму, справедливості, честі; прагнення до саморозвитку; прийняття об'єктивних цінностей бойового хортингу);

психічні цінності (знання про особливості рухової активності, функціонування організму спортсмена бойового хортингу, способи здоров'язбереження; міжособистісне спілкування; особисте самоствердження).

Крім того, до духовних цінностей спортсменів бойового хортингу відносяться накопичені практикою і наукою спеціальні фізкультурні знання, відображені у відповідних програмних матеріалах з теорії і методики бойового хортингу, і що містяться в різних методичних та навчальних посібниках, підручниках, монографіях, довідниках досягнень, правилах змагань.

Якою мірою ці цінності будуть освоєні у процесі тренувань та освіти окремим спортсменом бойового хортингу, залежить від чинників і умов їх освоєння. Наприклад, бойовий хортинг для людини, яка кожного дня не бажає ним займатися, навряд чи представляє якусь реальну цінність. Спортсмени ж, активно долучені до бойового хортингу, дані цінності освоюють, з користю застосовують, а за можливістю і розвивають.

Ціннісне ставлення спортсмена до бойового хортингу являє собою свідоме сприйняття особистістю об'єкта «бойовий хортинг», що виражається в готовності і здатності використовувати його цінності з метою самовиховання і саморозвитку.

Ціннісне ставлення спортсмена до бойового хортингу необхідно розглядати як інтеграцію більш приватних відносин до різних об'єктів виду спорту, ситуацій, подій в області бойового хортингу, тобто до об'єктивних і суб'єктивних форм розвитку фізичної культури спортсменів засобами бойового хортингу. Ставлення спортсмена до будь-якої конкретної цінності бойового хортингу буде складатися з наступних компонентів: аксіологічного (наскільки значима для спортсмена дана цінність); інтелектуального (що знає спортсмен про цю цінності); емоційного (які емоції відчуває спортсмен при освоєнні даної цінності); діяльнісного (яких зусиль докладає спортсмен для оволодіння даною цінністю).

Високі духовні цінності (самоцінність людської особистості, пріоритет духовного над матеріальним, турбота про ближнього, духовно і фізично здорова сім'я) і моральні (почуття відповідальності у вирішенні особистих і суспільно значущих життєвих завдань) цінності в галузі бойового хортингу є тією базисною основою становлення уявлень про тренувальний процес, спортивний і здоровий способі життя, яка створює спортсмену зразки ціннісних відносин до бойового хортингу як засобу фізичної культури людини.

Відповідно складаються відносно стійкі зразки поведінки при використанні засобів бойового хортингу для власного фізичного вдосконалення. Наявність образу (зразка) є найважливішою умовою ефективності подальших виховних впливів щодо формування у спортсмена ціннісного відношення до бойового хортингу.

Аксіологічний компонент являє собою сукупність відносно стійких цінностей бойового хортингу. Суб'єктивне сприйняття і присвоєння цінностей спортсменом бойового хортингу визначається багатством його особистості, розвиненим загальнокультурним мисленням і свідомістю, досвідом діяльності в сфері бойового хортингу, наявністю індивідуальної системи використання його засобів, відповідних спрямованості особистості, її інтересам, актуального стану психофізичних і функціональних можливостей і здібностей.

У процесі занять бойовим хортингом спортсмен актуалізує лише ті його цінності, які набувають для нього необхідного життєвого і професійного сенсу. На цій основі у свідомості спортсмена бойового хортингу формується образ культурної особистості майбутнього професіонала як сукупність цілей, ідей, установок, коригуючих індивідуальний досвід культурної практики і пов'язані з ними переживання, переконання, зв'язки і відносини. Асимілюючи і перетворюючи суспільно необхідні і соціально-групові цінності, спортсмен бойового хортингу будує власну систему цінностей, елементи якої набувають вигляду аксіологічних функцій.

Цінності бойового хортингу можуть бути диференційовані з таких підстав, які наведено нижче.

Цінності–цілі бойового хортингу – розкривають значення і сенс індивідуальних цілей включення у систематичну фізкультурно-спортивну діяльність і досягнення високих спортивних результатів за допомогою її культурної стратегії і тактики життєдіяльності, успішності реалізації професійних планів і намірів психічного і фізичного благополуччя, збереження і зміцнення здоров'я тощо.

Цінності–знання бойового хортингу – визначають впорядковану систему теоретико-методологічних, науково-практичних (філософських, соціологічних, психолого-педагогічних, медико-біологічних) і спеціальних знань, необхідних для розуміння природних і соціальних процесів сполученого функціонування фізичної культури всього суспільства і особистості спортсмена бойового хортингу, вміння їх адаптивного, творчого використання для особистісного та професійного самовдосконалення при виконанні тренувальної, навчальної, професійної та соціокультурної діяльності.

Цінності–засоби бойового хортингу – створюють основу для досягнення цінностей-цілей: оволодіння закономірностями, принципами, засобами, формами, методами, прийомами та умовами їх використання в фізкультурно-спортивної діяльності у системі бойового хортингу для розвитку творчої індивідуальності у самозміні, самонавчанні, самовихованні, у досягненні необхідного психоемоційного стану, культури міжособистісного спілкування, в оцінці і контролі за ефективністю їх використання тощо.

Цінності–відносини бойового хортингу – характеризують спортсмена як активного суб'єкта діяльності системи хортингу з певним мотиваційно-особистісним ставленням до самого себе, професійної діяльності, до природного і соціального середовища, в яких здійснюється його фізкультурно-спортивна діяльність, а також ставлення до її учасників.

Цінності–якості бойового хортингу – розкривають значення і сенс придбання, розвитку, виховання і корекції різноманіття взаємопов'язаних якостей і властивостей особистості спортсмена (індивідуальних, психофізичних, комунікативних, статусно-позиційних, діяльнісно-професійних), які забезпечують йому повноцінне самовираження і самореалізацію в когнітивній, емоційній і поведінковій сферах при виконанні фізкультурно-спортивної діяльності в системі бойового хортингу, професійної та життєдіяльності в цілому.

Виділені групи цінностей бойового хортингу утворюють систему як змістовну основу фізичної культури особистості спортсмена. Очевидний зв'язок між групами цінностей бойового хортингу: цінності-цілі визначають характер цінностей–знань і цінностей–засобів; цінності-відносини визначаються характером цінностей-цілей і цінностей–якостей тощо.

Система цінностей бойового хортингу є основою і критерієм прийняття або неприйняття спортсменом бойового хортингу нових або раніше вироблених цінностей. Чим багатше світ цінностей спортсмена бойового хортингу, тим ефективніше і цілеспрямованіше йде у нього відбір і приріст нових цінностей, їх перехід в мотиви поведінки і діяльність.

Ціннісні орієнтації спортсменів бойового хортингу на здоровий спосіб життя і їх відображення в життєдіяльності

Вивчення ціннісних орієнтацій спортсменів бойового хортингу на здоровий спосіб життя дозволяє виділити серед них умовно чотири групи.

Перша група включає в себе абсолютні, загальнолюдські цінності, які отримали у спортсменів оцінку величезного значення. До них відносяться: вдале сімейне життя, мужність і чесність, здоров'я, всебічний розвиток особистості, інтелектуальні здібності, сила волі і зібраність, вміння спілкуватися, володіння красою і виразністю рухів.

Друга група переважних цінностей – гарна статура і фізичний стан, авторитет серед оточуючих.

Третя група цінностей отримала ознаки суперечливих за те, що в них одночасно представлені ознаки великого і невеликого значення. Вона включає наявність матеріальних благ, успіхи в роботі, задоволеність навчанням, заняття бойовим хортингом, хороший рівень розвитку фізичних якостей, цікавий відпочинок.

Четверта група цінностей є, фактично, приватними, оскільки її змісту спортсмени бойового хортингу надають невелике значення – знання про функціонування людського організму, фізична підготовленість до обраної професії, громадська активність.

Спортсмени бойового хортингу мають певні уявлення про тісний взаємозв'язок загальної та фізичної культури в своєму особистісному розвитку і відповідно до цього приймають поведінкові рішення.

Серед причин неуваги до підтримки свого фізичного стану спортсменами бойового хортингу відзначається нестача часу і відсутність необхідної завзятості, волі, наполегливості. Це свідчить про недостатню організованість і вимогливості до себе спортсменів бойового хортингу в організації життєдіяльності, де органічно присутні і вольові ознаки.

Турбота про свій фізичний стан відрізняється у жінок і чоловіків. У жінок це проявляється в підтримці зовнішніх форм стану (пропорції статури, співвідношення зросту і маси тіла, особливості фігури); у чоловіків відзначена турбота про розвиток мускулатури, пропорцій статури, фізичних якостей. Ці факти свідчать про необхідність більш диференційованого підходу програм теорії і методики бойового хортингу до осіб різної статі.

Шлях до загальнокультурного розвитку, а, отже, і до здоров'я починається з оволодіння знаннями, але спортсменам бойового хортингу не вистачає пошуково-пізнавальної активності для їх поповнення і розширення.

Особисте ставлення спортсмена бойового хортингу до здоров'я як умова формування здорового способу життя

Ставлення спортсменів бойового хортингу до здоров'я обумовлено об'єктивними обставинами, в тому числі вихованням і навчанням. Воно проявляється в діях і вчинках, думках і судженнях спортсменів щодо факторів, які впливають на їх фізичне і психічне благополуччя. Диференціюючи ставлення до здоров'я на адекватне (розумне) і неадекватне (безтурботне), ми тим самим умовно виділяємо два діаметрально протилежних типи поведінки спортсмена по відношенню до факторів, що сприяють або загрожують його здоров'ю.

Кожна людина хоче бути здоровою. Однак навіть у ситуації хвороби люди нерідко поводяться неадекватно до свого стану, не кажучи вже про те, що в разі відсутності хвороби вони далеко не завжди дотримуються санітарно-гігієнічних вимог. Очевидно, причина невідповідності між потребою у здоров'ї і його дійсною повсякденною реалізацією людиною полягає в тому, що здоров'я, зазвичай, сприймається людьми як щось безумовно дане, як само собою зрозумілий факт, потреба в якому хоча і усвідомлюється, але подібно кисню, відчувається лише в ситуації його дефіциту. Чим адекватніше відношення людини до здоров'я, тим інтенсивніше турбота про нього.

Має сенс виділити два типи орієнтації (відношення) до здоров'я. Перший – в охороні здоров'я орієнтований, перш за все на зусилля самої людини, або умовно «на себе». Другий переважно «зовні», коли зусиллям людини відводиться другорядна роль.

До першого типу відносяться, в основному, особи з гарною самооцінкою здоров'я; вони є переважно інтеріалами, яких характеризує схильність приписувати відповідальність за результат своєї діяльності власним зусиллям і здібностям.

До другого типу відносяться особи переважно з поганою і задовільною самооцінкою здоров'я, екстеріали, які приписують відповідальність за результати своєї діяльності зовнішнім силам і обставинам, Отже, характер турботи людини про здоров'я пов'язаний з її особистісними якостями. Звідси випливає, що виховання у спортсменів бойового хортингу адекватного ставлення до здоров'я нерозривно пов'язане з формуванням особистості в цілому і передбачає відмінності в змісті, засобах і методах цілеспрямованих впливів.

Інноваційні підходи до освоєння цінностей бойового хортингу

Цінність здорового життя – це поняття, яке набуло широкого поширення в соціології при вивченні особистості і соціальної поведінки. У цінностях втілена значимість предметів і явищ соціального середовища для людини і суспільства. Цінності є соціально придбаними елементами структури спортсмена бойового хортингу, виступають як фіксовані, стійкі уявлення про бажане.

Вони існують незалежно від конкретної особистості як елемент культури, і стають елементами духовної культури спортсмена бойового хортингу, важливими регуляторами поведінки в тій мірі, наскільки освоюються цінності даної культури. Кожен тип культури, кожна епоха, нація, етнос, група мають свою специфічну систему цінностей.

У зв'язку з цим, кажучи про ціннісний потенціал бойового хортингу у суспільстві, необхідно мати на увазі два рівні цінностей: суспільний і особистісний, і представляти механізм перетворення суспільних цінностей в особисте надбання кожної особистості.

До суспільних цінностей бойового хортингу ми відносимо накопичені людством спеціальні знання, спортивну техніку, технології спортивної підготовки, методики оздоровлення, кращі зразки моторної діяльності, спортивні досягнення – все те, що створено людьми для фізичного вдосконалення, оздоровлення та організації спортивного і здорового способу життя. Особливо важливо підкреслити значення для суспільства інтенційних цінностей, які визначають значимість і престижність бойового хортингу серед інших соціальних явищ. Фінансування, правова основа, сформованість позитивної громадської думки – ось основні показники, що характеризують рівень значущості інтенційних цінностей бойового хортингу у даному соціумі.

У той же час за даним показником можна значною мірою судити про ступінь цивілізованості суспільства, розвитку культури країни в цілому.

Рівень освоєння особистісних цінностей бойового хортингу визначається знаннями людини в області фізичного вдосконалення, руховими вміннями та навичками, здатністю до самоорганізації спортивного і здорового стилю життя, соціально-психологічними установками, орієнтацією на заняття бойовим хортингом.

Особливе значення для особистості має освоєння мобілізаційних цінностей бойового хортингу. Саме вони допомагають людині вижити в екстремальних ситуаціях, які не настільки вже і рідкісні в житті суспільства: хвороби, травми, екологічні кризи, аварії – ось той неповний перелік ситуацій, коли людині особливо потрібні високорозвинені рухові якості і здібності.

Фізкультурно-спортивна діяльність у бойовому хортингу сприяє мобілізації функціональних, психологічних і фізичних можливостей організму, опосередковано впливаючи на створення запасу, своєрідного резерву для відповіді на нештатні зовнішні впливи, які потребують термінової мобілізації функціональних сил людини. Оздоровчі та укріплювальні цінності бойового хортингу в даному аспекті так чи інакше включають в себе весь її ціннісний зміст.

Так, до оздоровчих цінностей бойового хортингу слід віднести накопичені теорією і методикою знання про використання фізичних вправ для ефективного фізичного розвитку людини, формування її статури, загартовування, підвищення працездатності, психоемоційної стійкості.

Інтегративність оздоровчих цінностей бойового хортингу обґрунтовується включенням в їх зміст цінностей рухового характеру: умінь і навичок, фізичної підготовленості, працездатності – всіх цих якостей, які істотно визначають стан здоров'я людини.

Мобілізаційні цінності бойового хортингу також мають явну оздоровчу спрямованість: самоорганізація здорового стилю життя, вміння протистояти несприятливим впливам зовнішнього середовища – результат освоєння оздоровчих та виховних цінностей бойового хортингу.

І, нарешті, оздоровчі цінності бойового хортингу – це можливості для формування мотивації, інтересу, потреби у дбайливому ставленні людини до свого здоров'я.

Зміст цінностей бойового хортингу як виду спорту та загальної фізичної культури в чомусь збігається. Проте слід враховувати їх функціональну розбіжність. Фізична культура виникає і розвивається як один з перших і найбільш істотних способів соціалізації, а спорт – як засіб і форма виявлення соціального визнання вищих здібностей людини.

Специфічні цінності бойового хортингу мають високу інтегративність і варіативність. У першу чергу це відноситься до виховної цінності виду спорту. Ми часто називаємо бойовий хортинг школою характеру, школою емоцій, школою волі, школою чесної гри, стверджуючи таким чином емоційні, моральні, естетичні цінності цього виду спорту. У руслі широкого спортивного руху зростає цінність бойового хортингу як фактора соціальної інтеграції та зміцнення міжнародних зв'язків. Бойовий хортинг давно зайняв одне з чільних місць у міжнародному спілкуванні завдяки своїм комунікативним властивостям. Мова виду спорту не вимагає перекладу, він зрозумілий і доступний, оскільки заснований на засадах загальнолюдської логіки.

Говорячи про ціннісний потенціал бойового хортингу як виду спорту, не можна не відзначити значення накопиченого в ньому досвіду пізнання резервних можливостей людини. Освоюючи нові, не звідані раніше межі, розсуваючи межі людських можливостей, спортсмени бойового хортингу наочно демонструють реалізацію цих можливостей і намічають орієнтири своїх майбутніх рекордів. Таким чином, виконуючи піонерську функцію пізнання людських можливостей, бойовий хортинг як вид спорту несе в собі одну з найважливіших і незамінних соціальних цінностей.

При характеристиці соціальної цінності бойового хортингу важливо мати на увазі його чимале економічне значення. Не дарма зараз розгорнулася така запекла боротьба за право організації та проведення чемпіонатів і кубків світу та Європи з бойового хортингу, інших престижних міжнародних змагань у різних країнах та континентах планети. Економічна значимість виду спорту вже давно доведена. Матеріальні вкладення суспільства в розвиток бойового хортингу багаторазово окупаються, починаючи зі здоров'я нації і закінчуючи фінансовими доходами від комерційної сторони виду спорту.

Зміст ціннісного потенціалу бойового хортингу не вичерпується зазначеними вище характеристиками. В ході розвитку суспільства бойовий хортинг поряд з іншими соціальними явищами постійно розширює межі свого впливу на життя людей. Однак, структура ціннісного потенціалу залишається відносно стабільною, що й дозволило зробити першу спробу його аналізу та класифікації.

У бойовому хортингу можна виділити дві основні цінності:

громадську (загальнонародну);

особисту (індивідуальну).

Основою громадської групи цінностей бойового хортингу є загальний рівень знань про методи і засоби розвитку і вдосконалення фізичного потенціалу людини. Цей загальний науково-технологічний потенціал бойового хортингу становить його інтелектуальну основу, що включає в себе широкий комплекс спеціалізованих знань про фізичну активність людини, правила, методи і умови реалізації їх при вихованні спортсмена бойового хортингу. Ці знання, здобуті медициною, фізіологією, педагогікою, психологією і спортивною наукою у взаємодії з багатьма іншими науками є головною цінністю бойового хортингу, загальним надбанням всього людства.

В той же час це знання тисячами ниток пов'язує бойовий хортинг з іншими областями людського знання та загальною ціннісною культурою. Через нього відбувається їх взаємне збагачення.

Іншою цінністю бойового хортингу є накопичений суспільством досвід фізичного виховання і фізичної підготовки учнівської та студентської молоді засобами бойового хортингу, досвід організації фізичної активності людей. Ще в порівняно недалекому минулому такий досвід, по суті, був єдиним шляхом накопичення знань про фізичну активність, про засоби тілесного вдосконалення, фізичного тренування людини. Завдяки традиціям, звичаям та обрядам розвивалася і збагачувалася фізична культура українського народу, цінності її передавалися з покоління в покоління. У наш час значення досвіду, практики в більшій мірі зводиться до перевірки нових ідей, хоча і передача його по каналах культурної спадкоємності досі не втрачає своєї актуальності, особливо у сфері сімейного фізичного виховання.

Подібно до того, як у фондах музичної культури і живопису зберігаються шедеври видатних старих і нових майстрів, у літописах культури фізичної підготовки зберігаються шедеври досягнень досконалості рухів, фізичної діяльності людини. На жаль, до недавнього часу не вдавалося зафіксувати для нащадків багато з цих досягнень, і їх культурна цінність часом обмежувалася констатацією взяття нової вершини в процесі фізичного вдосконалення людини і розкритті її фізичних можливостей. Однак, навіть ці досягнення залишались і залишаються значною цінністю, цілком матеріальним свідоцтвом підвищення рівня фізичної культури людства.

Важливою і ще недостатньо осмисленою цінністю в сфері бойового хортингу є суспільна думка, рівень престижності виду спорту і структура чинників, що визначають його популярність у суспільстві. Саме ці обставини дозволяють в певній мірі оцінювати рівень розвитку і якісні показники бойового хортингу в тому чи іншому суспільстві чи інших регіонах.

В основу сучасної системи освоєння цінностей бойового хортингу закладені теоретичні концепції, що визначають інноваційні підходи та нові педагогічні технології, які особливо чітко сформувалися в теорії і методиці бойового хортингу в останнє десятиліття.

Розглянемо докладніше кожний з інноваційних напрямів, що визначають змістовну і педагогічну сутність бойового хортингу.

Фізкультурне виховання. Цільова спрямованість сучасних педагогічних програм бойового хортингу зовсім виразно стверджує необхідність формування фізичної культури особистості спортсменів, обґрунтовуючи тим самим філософсько-культурологічний підхід в організації навчального процесу з фізичного виховання людей засобами бойового хортингу. Але традиційно процес фізичного виховання зводився до фізичного розвитку, фізичної підготовки, формування фізичних якостей, рухових умінь і навичок спортсменів бойового хортингу, тобто акцент робився на біологічному, руховому аспекті розвитку спортсмена.

Фізкультурне виховання переслідує більш широкі цілі – виховання спортсменів бойового хортингу через культуру за допомогою освоєння ціннісного потенціалу бойового хортингу. Таким чином, фізкультурне виховання спортсменів бойового хортингу – це, перш за все, педагогічний процес формування фізичної культури особистості.

Основними показниками фізичної культури як властивості і характеристики спортсмена бойового хортингу є наступні:

турбота спортсмена про підтримку в нормі удосконалення свого фізичного стану, різних його параметрів (здоров'я, статура, фізичні якості і рухові здібності);

різноманіття використовуваних для цієї мети засобів, вміння ефективно застосовувати їх;

схвалювані і реалізовані на практиці ідеали, норми, зразки поведінки, пов'язані з турботою про тіло і фізичний стан спортсмена;

рівень знань про організм, про фізичний стан, про засоби впливу на нього і методи їх застосування;

ступінь орієнтації спортсмена бойового хортингу на турботу про свій фізичний стан;

готовність надати допомогу іншим людям в їх оздоровленні, фізичному вдосконаленні, і наявність для цього відповідних знань, умінь і навичок.

У такому випадку реалізувати цільову культурологічну спрямованість фізкультурного виховання спортсмена бойового хортингу можливо за умови розуміння людини в єдності її біологічних і соціальних якостей. У зв'язку з цим філософською підставою фізкультурного виховання спортсменів бойового хортингу є твердження цілісного підходу до сутності людини, а також усвідомлення людиною і суспільством культурної цінності фізкультурно-спортивної діяльності в бойовому хортингу.

Теоретичним підґрунтям фізкультурного виховання спортсменів бойового хортингу служать педагогічні принципи його організації: гуманізація, поліваріантність і різноманіття, гармонізація змісту фізкультурно-спортивної діяльності у виді спорту.

Основоположним принципом фізичного виховання спортсменів бойового хортингу є єдність інтелектуального, світоглядного і рухового компонентів.

Технологічною підставою фізкультурного виховання спортсменів бойового хортингу виступає діяльнісний підхід, нове розуміння освітнього підходу, пріоритет емоційного аспекту фізкультурно-спортивних занять бойовим хортингом, ефект морального задоволення і спортивного успіху.

Зміст фізкультурного виховання спортсменів бойового хортингу включає в себе три основних напрями: соціально-психологічне, інтелектуальне та рухове (тілесне) виховання.

Соціально-психологічне виховання спортсмена бойового хортингу. Сутність соціально-психологічного виховання засобами бойового хортингу зводиться до процесу формування у спортсменів життєвої філософії, переконаності, потребностно-діяльнісного ставлення до освоєння цінностей бойового хортингу. Позитивний ефект соціально-психологічного виховання спортсменів бойового хортингу буде досягнутий, якщо особистісні цінності будуть відчуті людиною, зрозумілі та усвідомлені як життєво важливі і необхідні, а ціннісні орієнтації будуть підкріплюватися активною фізкультурно-спортивною діяльністю у виді спорту.

Інтелектуальне виховання спортсмена бойового хортингу. Зміст інтелектуального виховання спортсменів бойового хортингу передбачає можливість формування у людини комплексу теоретичних знань, що охоплюють широкий спектр історичних, філософських, педагогічних, медичних та інших аспектів, тісно пов'язаних з фізкультурними знаннями.

Рухове (тілесне) виховання спортсмена бойового хортингу. Специфічна частина фізкультурного виховання спортсменів бойового хортингу містить рішення рухових завдань: формування фізичних якостей, умінь і навичок управління рухами, а також можливостей раціонального використання фізичного потенціалу.

Нові підходи до формування фізичної культури суспільства і особистості потребують кардинальних змін в організаційних структурах, закладах освіти, більш високої професійної підготовки вчителів, тренерів, соціальних педагогів, оновлення методичної документації, навчальних планів, програм, посібників, що забезпечують процес нововведень.

Валеологічне виховання. В основу валеологічного виховання спортсменів бойового хортингу покладені інформаційні та практичні підходи до формування здорового способу життя: ознайомлення спортсменів з різноманіттям традиційних і нетрадиційних засобів і методів збереження і зміцнення здоров'я, виховання потреби в здоровому способі життя.

Здоров'я людини – це проблема, яка далеко вийшла за межі медичної науки. За твердженням ряду вчених, збереження здоров'я цілком залежить від ставлення самої людини до цього дорогоцінного дару природи, від її способу життя, поведінки. Ніхто і ніщо не зможе допомогти зберегти здоров'я, примножити його або, навпаки, втратити, як це робить сама людина.

Ми пишаємося позитивними прикладами поведінки вихованих спортсменів бойового хортингу. Але іноді ми з подивом спостерігаємо приклади девіантної поведінки представників неспортивної молоді, здавалося б, з найбільш благополучних сімей. Відомо, що у світі наркоманія, алкоголізм, проституція процвітають у благополучних за економічними показниками суспільствах.

Рішення даних проблем є перш за все в усвідомленні людиною своєї влади над здоров'ям, яке, як справедливо стверджують фахівці бойового хортингу, не купиш в аптеці. Необхідно вчити спортсменів бойового хортингу уважно, з усією обережністю, як повну дорогоцінну чашу нести і без потреби не розхлюпувати той потенціал, який закладає природа в здоров'я кожної людини. Немає потреби доводити величезне значення регулярних занять бойовим хортингом, фізичними вправами для зміцнення людини. Саме бойовий хортинг, як засіб фізичної культури, дозволяє уявити людину як біосоціальну єдність і разом з тим пропонує широкий спектр форм, засобів і методів управління індивідуальним станом особистості.

Таким чином, можна стверджувати, що за силою валеологічного потенціалу і здатності впливу на збереження і примноження здоров'я спортсмена даний феномен є по суті одним з найзначніших і ефективних, оскільки будь-яка з цінностей бойового хортингу в тій чи іншій мірі працює на здоров'я людини. У зв'язку з цим зростає роль валеологічного виховання спортсменів бойового хортингу, ключовою проблемою якого стає процес формування фізичної культури особистості.

Програма валеологічного виховання спортсменів крім інших розділів теорії і методики бойового хортингу містить наступні пріоритетні напрями:

виховання фізичної культури спортсменів бойового хортингу;

виховання потреби і навичок здорового способу життя;

практичне освоєння оздоровчих систем.

Спортивне виховання. У змісті спортивного виховання спортсменів бойового хортингу, так само як і в інших видах розглянутого процесу виховання, пріоритет віддається освоєнню цінностей фізичної культури, в першу чергу в зв'язку з пізнанням їх історичного і гуманістичного потенціалу.

Одним зі шляхів реалізації гуманітарної освіти, що проповідує пріоритет загальнолюдських моральних і духовних цінностей, є використання всього змісту ідей бойового хортингу. Фізичне і духовне вдосконалення особистості, повнокровне і активне людське життя, здоров'я, здоровий спосіб життя, дух суперництва, поваги і співпереживання – ось ті людські цінності, які закладені в основі спортивного виховання системи бойового хортингу.

Вид спорту бойовий хортинг має ту інтегруючу силу, яка дозволяє збагатити процеси фізичного виховання і спортивної підготовки філософією, що об'єднує, як вказується в Декларації бойового хортингу, в збалансоване ціле гідності тіло, волю та розум. Національний професійно-прикладний вид спорту України бойовий хортинг є соціально-культурним явищем, що базується на принципах демократизму, гуманізму, лібералізму, на загальнолюдських морально-етичних цінностях. Він інтегрує в собі процеси освіти, виховання і культури, створюючи тим самим передумови для формування бойової культури, заснованої на гуманістичних цінностях бойового хортингу як виду спорту.

Бойова хортинська культура української нації з її потужним гуманізуючим змістом здатна подолати вже сформовану практику утилітарного ставлення до фізичної культури, наповнити процеси фізичного виховання і спортивної підготовки культурним і духовним змістом на основі ідеалів, втілених в Декларації бойового хортингу.

Хортинська культура – це специфічна філософія життя, що включає в себе духовний зміст спорту. Вона несе в собі історичний, світоглядний, аксіологічний потенціали. У зв'язку з цим зростає роль хортинської освіти, зміст якої визначається освоєнням цінностей хортинської культури.

У програму хортинської освіти учнівської та студентської молоді закладені три основних напрями: пізнавальний, мотиваційний, практичний.

I напрям: формування знань про національний професійно-прикладний вид спорту бойовий хортинг, історію хортинського руху, про гуманістичні ідеали і цінності бойового хортингу;

II напрям: формування інтересу до бойового хортингу як виду спорту, потреби в спортивних заняттях, прагнення до досягнення спортивного результату;

III напрям: формування умінь і навичок для практичного освоєння принципів і цінностей бойового хортингу шляхом активної участі дітей та молоді в традиційних і нетрадиційних моделях фізкультурно-спортивної діяльності (спортивних змаганнях, семінарах, культурно-спортивних заходах).

Трансляція хортинської культури через систему освіти служить інтеграції бойового хортингу як виду спорту, освіти, здорового способу життя і зближенню людей в дусі патріотизму.

Підготовка фахівця з викладання теорії і методики бойового хортингу, освоєння спортивних і оздоровчих цінностей бойового хортингу забезпечується за допомогою трьох основних компонентів: мотиваційно-морального (стимулюючого діяльність майбутнього фахівця), пізнавального (забезпечує всю повноту оволодіння змістом освіти), рухового (що відображає специфіку професії тренера з бойового хортингу і забезпечує механізм пізнання). Всі компоненти спрямовані на оволодіння цінностями професійної фізкультурної освіти у сфері бойового хортингу і досягнення її мети – формування культури особистості фахівця з бойового хортингу.

Відповідно до зазначених положень на першому рівні виділяються загальнокультурні цінності, що мають загальнолюдське значення та відображають взаємодію освіти і культури в руслі нового педагогічного мислення. Вибір даних цінностей невипадковий. Добро, краса та істина мають давні історичні корені, що складали основу античного світовідчуття і виражалися в понятті «калокагатія» – гармонійне поєднання в людині моральності, естетики та знання.

Калокагатія (дав.-гр. καλοκαγαθία, від дав.-гр. καλὸς καὶ ἀγαθός) поняття давньогрецької естетики, В даний час воно залишається актуальним, оскільки визначає людську поведінку, свідомість, є, по суті, центральною ланкою ціннісного комплексу і критерієм оцінки діяльності людини і суспільства.

Крім того, на загальнокультурному рівні доцільно враховувати цінності вітчизняної системи освіти – моральність, гуманізм, духовність, соборність, фундаментальність, всебічність і цілісність пізнання навколишньої дійсності, проголошені українськими педагогами, науковцями, тренерами Національної федерації бойового хортингу України. Головною цінністю на цьому рівні є суспільство, яке потребує висококваліфікованих фахівцях, здатних задовольнити його різноманітні потреби в сфері бойового хортингу, забезпечити необхідний біопотенціал населення для активної всебічної життєдіяльності. У той же час суспільство, спортивна спільнота зберігає і відтворює цінності бойового хортингу.

На наступному рівні виділяються специфічні цінності. Їх особливості обумовлені тим, що підготовка педагогічних кадрів системи бойового хортингу, з одного боку, належить до системи освіти, а з іншого – до системи фізичної культури. Тому в підготовці фахівців бойового хортингу функціонують цінності фізичної культури.

Поряд з ними актуальними є компоненти особистості, які створюють передумови формування найважливішої цінності фахівця – його професійної педагогічної майстерності. Основа даного комплексу специфічних цінностей бойового хортингу – фахівці в галузі фізичної культури. Цінності конкретизуються не тільки на специфічному, але і на особистісному рівні.

Тут же визначаються цінності, безпосередньо пов'язані з конкретною людиною. Їх досягнення забезпечується мотиваційною, руховою та інформаційно-пізнавальною сферами діяльності спортсменів бойового хортингу. У результаті розвитку мотиваційної сфери здійснюється досягнення таких цінностей, як моральність особистості, її доцільна діяльна активність. Розвиток пізнавального компонента направлений на формування освіченості, вміння досліджувати і вирішувати виниклі проблеми з науково обґрунтованої позиції.

Рухова сфера орієнтована на всебічність, універсальність особистості спортсмена бойового хортингу, його здатність до самостійної творчої діяльності. Особливо слід підкреслити таку цінність, як духовність особистості, що має неутилітарний, ідеальний характер. Саме завдяки цій цінності розвивається людське в людині. У центрі цінностей на даному рівні знаходиться сама людська особистість. Культура спортсмена бойового хортингу формується за умови освіти його цілісності, тобто об'єднання, гармонійного співвідношення в людині біологічного і духовного начала, а також інтеграції мотиваційної, пізнавальної та рухової сфер.

 

"Енциклопедія хортингу"
Едуард Єрьоменко
© 201
3 р.